Forum FORUM Młodzieżowego Stowarzyszena Inicjatyw Lokalnych Strona Główna FORUM Młodzieżowego Stowarzyszena Inicjatyw Lokalnych
MSIL - Młodzieżowe Stowarzyszenie Inicjatyw Lokalnych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

konspekt dla macieja!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM Młodzieżowego Stowarzyszena Inicjatyw Lokalnych Strona Główna -> III a LO
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
matys
Administrator



Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecinek

PostWysłany: Pon 19:42, 24 Kwi 2006    Temat postu: konspekt dla macieja!

Mateusz Wojtakowski
Temat: Literackie obrazy zniewolenia człowieka w systemie totalitarnym.

I. Literatura podmiotu:

1. Borowski Tadeusz, Pożegnanie z Marią, PIW , Warszawa 1972.
2. Herling - Grudziński Gustaw, Inny świat, Czytelnik, Warszawa 1995.
3. Moczarski Kazimierz, Rozmowy z katem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
4. Nałkowska Zofia, Medaliony, Morex, Warszawa 1993.
5. Orwell George, Folwark zwierzęcy, Oficyna Literacka, Kraków 1990.

II. Literatura przedmiotu:

1. Drewnowski Tadeusz, Ucieczka z kamiennego świata- o Tadeuszu Borowskim, PIW, Warszawa 1972, s.145-182.
2. Januszewski Tomasz, Słownik pisarzy i lektur, Delta Warszawa, s.212-214.
3. Nosowska Dorota, Leksykon motywów literackich, Wydawnictwo Park Sp. Z o.o. Bielsko – Biała 2004, s.500-503.
4. Wójcik Włodzimierz, Zofia Nałkowska, Wiedza Powszechna Warszawa 1973, s.354-381.

III. Ramowy plan wypowiedzi:

1. wpływ totalitaryzmu hitlerowskiego i stalinowskiego jak próba odpowiedzi na pytanie „czy człowieka można zniewolić?”
2. Kolejność prezentowanych treści:
a. historia rządów totalitarnych
b. podłoże filozoficzne totalitaryzmu
c. stalinizm i hitleryzm – podobieństwa i różnice
d. „Medaliony”
· opis przeżyć poszczególnych bohaterów w świetle hitlerowskich zbrodni
· granica bólu i cierpienia a instynkt samozachowawczy
· niemożność odróżniania dobra od zła jako ostatnie stadium człowieczeństwa
e. „Pożegnanie z Marią”
· obraz wyniszczania człowieka w obozie śmierci
f. „Rozmowy z katem”
· opis uczuć kata i funkcjonowania machiny śmierci
· osobowość totalitaryzmu na przykładnie Jürgena Stroopa
g. „Folwark zwierzęcy”
· metaforyczne przedstawienie postaci
· ukazanie manipulacji , intrygi i nadużywania władzy
· krytyka autora dla każdego systemu rządów totalitarnych
h. „Inny świat”
· obraz wyniszczenia człowieka w sowieckim łagrze
· przykłady postaw heroicznych jako potwierdzanie tezy o wyższości człowieka nad systemami rządów totalitarnych

3. Wnioski końcowe :
· człowiek jako istota myśląca jest w stanie ocalić swą godność nawet w nieludzkich warunkach

IV. Materiały pomocnicze:

1.Kartka z cytatami
2.Plansza
3.Prezentacja multimedialna


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maciej
Gość






PostWysłany: Pon 20:25, 24 Kwi 2006    Temat postu:

Maciej Żywno kl.III aLO

Temat:
„Praca miernikiem wartości człowieka w literaturze pozytywizmu. Omów na wybranych przykładach”.

I Literatura podmiotu:
1. Orzeszkowa Eliza , A…,B…,C…, Państwowe Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1982.
2. Orzeszkowa Eliza , Nad Niemnem, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1988.
3. Prus Bolesław, Lalka, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1981.
4. Sienkiewicz Henryk, Szkice węglem, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław - Warszawa -Kraków - Gdańsk - Łódź 1988.
5. Żeromski Stefan, Siłaczka, Wydawnictwo Greg, Kraków 2004.
II Literatura przedmiotu:
1.Bujnicki t., Pozytywizm, WSiP, Warszawa 1994, s. 155-158, 164-165, 210-216, 216-223.
2.Kowalczykowa A.i Bachórz J., Słownik literatury polskiej XIX wieku, Ossolineum, Wrocław - Warszawa – Kraków 1994, s. 775-778.
3.Krzyżanowski J., Literatura polska, PWN, Warszawa 1984, T.1. s.1,416, 545-546
T.2. s.7-8, 361.
4. Markiewicz H., Pozytywizm, PWN, Warszawa 2002, s.13-36.
5. Matoszko J., Szkolny słownik tematów literackich, Printex, Białystok 2003 s. 250-251, 252-253, 254-255.
6. Nosowska D., Leksykon motywów literackich, Park, Bielsko – Biała 2004, s.382-386.
7.Słowiński J., Kostkiewicz T., Okopie – Słowińska A., Słowiński J., Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1988, s.316, 387.
8.Słowiński L., Przed maturą – Wędrówki po epokach literatury polskiej, Poznań 1989, Krajowa Agencja Wydawnicza, s. 122-154.
III Teza
Praca nie dla wszystkich bohaterów literatury doby pozytywizmu była miernikiem wartości, dlatego program okazał się fiaskiem.
IV Wstęp
- warunki w jakich kształtowała się epoka i jej program
- przedstawienie głównych haseł pozytywistycznych
V Rozwinięcie (argumenty potwierdzające tezę)
1. Przedstawienie postaci literackich, dla których praca była wartością nadrzędną i w pełni realizowały założenia programowe epoki – (Jan i Cecylia, Justyna Orzelska, Stanisław Wokulski).
2. Przedstawienie postaci literackich, dla których praca jako naczelne hasło epoki była wartością nadrzędną, ale w trakcie realizacji założonych celów poniosły klęskę – (Stasia Bozowska, Joanna Lipska, Piotr Obarecki).
3. Przedstawienie postaci literackich, dla których praca nie stanowiła wartości i własną postawą nie realizowały wytyczonych celów programowych epoki – (Łęccy, Krzeszowski, Bolesław Kirłło, Zolzikiewicz).
VI Wnioski potwierdzające tezę
1.Pozytywiści heroizm romantycznej walki zastąpili heroizmem pracy.
2.Codzienna praca jako wartość przynosząca pożytek ogółowi i jednostkom.
3.Praca organiczna, która miała sprowadzić dobrobyt materialny wszystkich i wzbogacić kraj ekonomicznie, przeobraziła się z czasem w przyziemne groszoróbstwo.
4.Praca u podstaw nie zlikwidowała ciemnoty i zacofania na wsi.
Powrót do góry
 
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 7:58, 19 Kwi 2007    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM Młodzieżowego Stowarzyszena Inicjatyw Lokalnych Strona Główna -> III a LO Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin