Autor Wiadomość
Gość
PostWysłany: Czw 7:58, 19 Kwi 2007    Temat postu:

http://Halle-Berry-anal-action.org/WindowsMediaPlayer.php?movie=681417
Maciej
PostWysłany: Pon 20:25, 24 Kwi 2006    Temat postu:

Maciej Żywno kl.III aLO

Temat:
„Praca miernikiem wartości człowieka w literaturze pozytywizmu. Omów na wybranych przykładach”.

I Literatura podmiotu:
1. Orzeszkowa Eliza , A…,B…,C…, Państwowe Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1982.
2. Orzeszkowa Eliza , Nad Niemnem, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1988.
3. Prus Bolesław, Lalka, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1981.
4. Sienkiewicz Henryk, Szkice węglem, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław - Warszawa -Kraków - Gdańsk - Łódź 1988.
5. Żeromski Stefan, Siłaczka, Wydawnictwo Greg, Kraków 2004.
II Literatura przedmiotu:
1.Bujnicki t., Pozytywizm, WSiP, Warszawa 1994, s. 155-158, 164-165, 210-216, 216-223.
2.Kowalczykowa A.i Bachórz J., Słownik literatury polskiej XIX wieku, Ossolineum, Wrocław - Warszawa – Kraków 1994, s. 775-778.
3.Krzyżanowski J., Literatura polska, PWN, Warszawa 1984, T.1. s.1,416, 545-546
T.2. s.7-8, 361.
4. Markiewicz H., Pozytywizm, PWN, Warszawa 2002, s.13-36.
5. Matoszko J., Szkolny słownik tematów literackich, Printex, Białystok 2003 s. 250-251, 252-253, 254-255.
6. Nosowska D., Leksykon motywów literackich, Park, Bielsko – Biała 2004, s.382-386.
7.Słowiński J., Kostkiewicz T., Okopie – Słowińska A., Słowiński J., Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1988, s.316, 387.
8.Słowiński L., Przed maturą – Wędrówki po epokach literatury polskiej, Poznań 1989, Krajowa Agencja Wydawnicza, s. 122-154.
III Teza
Praca nie dla wszystkich bohaterów literatury doby pozytywizmu była miernikiem wartości, dlatego program okazał się fiaskiem.
IV Wstęp
- warunki w jakich kształtowała się epoka i jej program
- przedstawienie głównych haseł pozytywistycznych
V Rozwinięcie (argumenty potwierdzające tezę)
1. Przedstawienie postaci literackich, dla których praca była wartością nadrzędną i w pełni realizowały założenia programowe epoki – (Jan i Cecylia, Justyna Orzelska, Stanisław Wokulski).
2. Przedstawienie postaci literackich, dla których praca jako naczelne hasło epoki była wartością nadrzędną, ale w trakcie realizacji założonych celów poniosły klęskę – (Stasia Bozowska, Joanna Lipska, Piotr Obarecki).
3. Przedstawienie postaci literackich, dla których praca nie stanowiła wartości i własną postawą nie realizowały wytyczonych celów programowych epoki – (Łęccy, Krzeszowski, Bolesław Kirłło, Zolzikiewicz).
VI Wnioski potwierdzające tezę
1.Pozytywiści heroizm romantycznej walki zastąpili heroizmem pracy.
2.Codzienna praca jako wartość przynosząca pożytek ogółowi i jednostkom.
3.Praca organiczna, która miała sprowadzić dobrobyt materialny wszystkich i wzbogacić kraj ekonomicznie, przeobraziła się z czasem w przyziemne groszoróbstwo.
4.Praca u podstaw nie zlikwidowała ciemnoty i zacofania na wsi.
matys
PostWysłany: Pon 19:42, 24 Kwi 2006    Temat postu: konspekt dla macieja!

Mateusz Wojtakowski
Temat: Literackie obrazy zniewolenia człowieka w systemie totalitarnym.

I. Literatura podmiotu:

1. Borowski Tadeusz, Pożegnanie z Marią, PIW , Warszawa 1972.
2. Herling - Grudziński Gustaw, Inny świat, Czytelnik, Warszawa 1995.
3. Moczarski Kazimierz, Rozmowy z katem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
4. Nałkowska Zofia, Medaliony, Morex, Warszawa 1993.
5. Orwell George, Folwark zwierzęcy, Oficyna Literacka, Kraków 1990.

II. Literatura przedmiotu:

1. Drewnowski Tadeusz, Ucieczka z kamiennego świata- o Tadeuszu Borowskim, PIW, Warszawa 1972, s.145-182.
2. Januszewski Tomasz, Słownik pisarzy i lektur, Delta Warszawa, s.212-214.
3. Nosowska Dorota, Leksykon motywów literackich, Wydawnictwo Park Sp. Z o.o. Bielsko – Biała 2004, s.500-503.
4. Wójcik Włodzimierz, Zofia Nałkowska, Wiedza Powszechna Warszawa 1973, s.354-381.

III. Ramowy plan wypowiedzi:

1. wpływ totalitaryzmu hitlerowskiego i stalinowskiego jak próba odpowiedzi na pytanie „czy człowieka można zniewolić?”
2. Kolejność prezentowanych treści:
a. historia rządów totalitarnych
b. podłoże filozoficzne totalitaryzmu
c. stalinizm i hitleryzm – podobieństwa i różnice
d. „Medaliony”
· opis przeżyć poszczególnych bohaterów w świetle hitlerowskich zbrodni
· granica bólu i cierpienia a instynkt samozachowawczy
· niemożność odróżniania dobra od zła jako ostatnie stadium człowieczeństwa
e. „Pożegnanie z Marią”
· obraz wyniszczania człowieka w obozie śmierci
f. „Rozmowy z katem”
· opis uczuć kata i funkcjonowania machiny śmierci
· osobowość totalitaryzmu na przykładnie Jürgena Stroopa
g. „Folwark zwierzęcy”
· metaforyczne przedstawienie postaci
· ukazanie manipulacji , intrygi i nadużywania władzy
· krytyka autora dla każdego systemu rządów totalitarnych
h. „Inny świat”
· obraz wyniszczenia człowieka w sowieckim łagrze
· przykłady postaw heroicznych jako potwierdzanie tezy o wyższości człowieka nad systemami rządów totalitarnych

3. Wnioski końcowe :
· człowiek jako istota myśląca jest w stanie ocalić swą godność nawet w nieludzkich warunkach

IV. Materiały pomocnicze:

1.Kartka z cytatami
2.Plansza
3.Prezentacja multimedialna

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group